رله بی متال چیست؟
برای حفاظت از موتورھای الکتریکی در مقابل اضافه بار از رله ھای حرارتی (بی متال) استفاده میشود. اساس کار این رله ھا بر پایه اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز به کار رفته است.
سرویس آموزش و آ
برای حفاظت از موتورھای الکتریکی در مقابل اضافه بار از رله ھای حرارتی (بی متال) استفاده میشود. اساس کار این رله ھا بر پایه اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز به کار رفته است.
بر اثر عبور جریان از بی متال، دو فلز گرم میشوند و طول آنھا افزایش مییا بد. از آن جایی که ضریب انبساط طولی یکی از فلزات بیشتر از دیگری است. دو فلز با ھم به سمت فلزی که ضریب انبساط طولی کمتری دارد خم میشود. در نتیجه مسیر عبور جریان کنتاکتھا باز و مدار قطع میشود.

طرز کار بی متال
در رله ھای حرارتی، سه تیغه تعبیه شده که سیم حا مل جریان چند حلقه به دور آن پیچیده میشود. در اثر عبور جریان اضا فه بار، ھادی ھا گرم، حرارات به بی متال منتقل میشود و با عث خم شدن تیغه میشود. حرکت ھر یک از بی متالھا به اھرمی فشا ر. میآورد و با جا به جا شدن اھرم، یک میکرو سوئچ که دارای کنتاکت تبدیل باز و بسته است تغییر وضعیت میدھد و مدار فرمان را قطع میکند. برای افزایش سرعت عملکرد بیمتال و جلوگیری از جرقه و سوختگی محل اتصال، از آھنربا در بالا و پایین تیغه دوفلزی استفاده میشود که نیروی مغناطیسی آن به بسته شدن سریع اتصال کمک میکند.

رله ھای اضافه بار (بیمتال) تنظیم پذیر ھستند و میتوان آنھا را به گونھای تنظیم کرد که جریانھایی بین ١٫٠۵ تا ١٠ برابر جریان نامی موتورھا را قطع کنند. رله بیمتال سه فاز معمولاً دارای سه پل قدرت و دو کنتاکت فرمان است (یک کنتاکت باز برای اتصال به سیستم ھشداردھنده و یک کنتاکت بسته برای قراردادن در مسیر تغذیه کنتاکتور).
کنتاکت معمولا بسته NC با شمارههای ۹۵-۹۶ و کنتاکتهای معمولا باز NO با شمارههای ۹۷-۹۸ مشخص میشوند.
برخی از رله ھای بیمتال دارای دو حالت دستی و خودکار ھستند که در حالت دستی اگر رله عمل کند باید آن را به حالت اول بازگرداند، اما در حالت خودکار برگشتن به حالت اول پس از RESET صورت دستی و با فشردن دکمه گذشت مدتی معین به صورت خودکار انجام میشود.
اتصال بار تکفاز به بی متال سه فاز
در صورت استفاده از یک بی متال سه فاز برای یک مصرف کننده تکفاز، باید قطع کننده یکی از فازھا را با قطع کننده فاز دیگر سری نموده و از کنتاکت باقی مانده باید برای اتصال نول به مصرف کننده استفاده نمود.
قسمتھای مختلف یک رله حرارتی عبارتند از:

تیغه ھای اتصال به کنتاکتور
ترمینالھای اتصال به کابل موتور ترمینال مشترک مدار فرمان
پیچ تنظیم جریان
ترمینالھای باز و بسته مدار فرمان
پیچ تغییر وضعیت
دگمه برگشت وضعیت
تست بی متال
۱-حالت سرد COLD: در این روش دو برابر جریان نامی بی متال تزریق میگردد و زمان عملکرد رله بی متال یادداشت میشود.
۲-حالت گرم HOT:، چون این تست پس از تست حالت سرد و پس از عمل کردن رله صورت میگیرد، تست گرم نامیده میشود. در این روش جریانی معادل شش برابر جریان نامی تزریق شده و زمان عملکرد رله بی متال
یادداشت میگردد.
٣- حالت دو فاز: در این روش در مدار بالا یکی از فازھا را قطع کرده و مدار را با دو فاز میبندند؛ و زمان عملکرد رله را یادداشت میکنند.
مقادیر به دست آمده با نمودار بی متال مقایسه می گردد
۱۳۹۹ خرداد ۲۰, سهشنبه
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
فلوتر چیست؟
فلوتر چیست؟ فلوتر در لغت به معنای شناور است، در کل به هر جسم شناوری می توان نام فلوتر Floater را داد. در صنعت و مبحث ابزار دقیق فلوتر به قسم...
-
فلوتر چیست؟ فلوتر در لغت به معنای شناور است، در کل به هر جسم شناوری می توان نام فلوتر Floater را داد. در صنعت و مبحث ابزار دقیق فلوتر به قسم...
-
آموزش نقشه خوانی و نقشه کشی ساختمان یکی از نیاز های یک مهندس،تسلط به نقشه کشی و نقشه خوانی ساختمان است. در این مقاله به آموزش نقشه خوانی و...
-
ترتیب انجام کارهای برق ساختمان مرحله اول : 1 - کشیدن نقشه ساختمانی شامل سیستمهای روشنائی – سیستم های صوتی - سوکتهای برق – تلفن – آنتن – آیف...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر